Ο τέως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σου-
φλιάς απαντώντας στην ανακοίνωση του
υπουργείου Υποδομών σχετικά με τη σύμβα-
ση για τα Τέμπη έκανε την ακόλουθη δήλω-
ση:
«Ένας από τους λόγους που αποχώρησα
από την πολιτική ήταν και η συνήθης διαστρέ-
βλωση της αλήθειας με συκοφαντίες και ψέ-
ματα. Με αυτές τις πρακτικές, δεν μπορεί να
πάει μπροστά ο τόπος.
Επί του θέματος:
1. Ούτε παραλείψεις και αστοχίες στη με-
λέτη υπήρξαν ούτε χαριστική και επαχθής για το Δημόσιο συμπλη-
ρωματική σύμβαση τις κάλυψε.
Δεν έγινε συμπληρωματική σύμβαση. Εκείνο που έγινε είναι ότι
εφαρμόσθηκε για τις σήραγγες των Τεμπών ό,τι προέβλεπε η σύμ-
βαση παραχώρησης που είχε την έγκριση της Ε.Ε. και η οποία ψη-
φίσθηκε στη Βουλή από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ και φυσικά
και από τον κ. Ρέππα.
2. Η δημοπράτηση του έργου έγινε στις 18 Μαΐου 2005 με δύο
λωρίδες χωρίς ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης). Η Ευρωπαϊκή Ένω-
ση όμως είχε αλλάξει την οδηγία για την ασφάλεια των σηράγγων
η οποία δεν είχε ενσωματωθεί ακόμα στο εθνικό μας δίκαιο. (Δεν
είχε λήξει η προθεσμία ενσωμάτωσης).
Για τον λόγο αυτό λήφθηκε πρόνοια και στα τεύχη δημοπράτησης
και στη σύμβαση προβλέπεται ρητά η εκπόνηση της «Μελέτης Ανά-
λυσης Κινδύνων Σηράγγων» (ΜΑΚΣ) σύμφωνα με τη νέα οδηγία
2004/54/ΕΚ.
3. Στο άρθρο 1 της σύμβασης αναφέρεται επί λέξει: «Σε περίπτωση
που από τα πορίσματα της ΜΑΚΣ προκύψει ανάγκη τροποποίησης
του Βασικού Σχεδιασμού, το Δημόσιο επιβαρύνεται μόνο από τυχόν
αύξηση του κόστους κατασκευής λόγω ανάγκης κατασκευής ΛΕΑ.)».
4. Από τη μελέτη (από οίκο ανεξάρτητο από τον Παραχωρησι-
ούχο) που έγινε βάσει της νέας οδηγίας, προέκυψε η ανάγκη προ-
σθήκης στις σήραγγες και ΛΕΑ. Σημειώνουμε ότι μία εκ των σηράγ-
γων έχει μήκος άνω των 6 χλμ. ανά κατεύθυνση και επιπλέον τα
βαρέα οχήματα και τα επικίνδυνα φορτία υποχρεωτικά θα διέρχονται
από τις σήραγγες και αυτό γιατί δεν επιτρέπεται η διέλευσή τους
από τον παλαιό δρόμο για περιβαλλοντικούς λόγους.
Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός του Έργου (Διεθνής οίκος τεχνικών
συμβούλων εγνωσμένου κύρους) όπως προβλέπεται από τη σύμ-
βαση, εξέτασε τη μελέτη και τελικά ενέκρινε την κατασκευή της
ΛΕΑ. Επομένως κατόπιν αυτού θα ήταν αδιανόητο και εγκληματικό
ο οποιοσδήποτε να αρνηθεί την κατασκευή της ΛΕΑ απαραίτητη
για την ασφάλεια των διερχομένων.
5. Μετά την έγκριση από τον ανεξάρτητο μηχανικό η ΕΓΝΑΤΙΑ
Α.Ε. στην οποία είχε ανατεθεί από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. η ευθύνη επο-
πτείας και επίβλεψης του έργου, προχώρησε σε υπολογισμό του
κόστους εφαρμόζοντας τις διατάξεις της σύμβασης και με βάση όλα
τα διαθέσιμα στοιχεία για τις σήραγγες. Πάντως δεν έγινε η κοστο-
λόγηση με τιμές μονάδος υδραυλικών σηράγγων.
Σημειώνουμε ότι πρώτον σύμφωνα με τις προβλέψεις της σύμ-
βασης και του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου, το ποσό
των 169 εκ. € θα ανακτηθεί από το Δημόσιο από το μερίδιο συμ-
μετοχής του στα έσοδα του έργου μέσα σε (3) τρία χρόνια περίπου
από την ολοκλήρωση της κατασκευής του (2012) και δεύτερον η
δαπάνη των 169 εκ. ευρώ είναι επιλέξιμη για χρηματοδότηση από
την Ε.Ε.
6. Σε ό,τι αφορά στην ανυπαρξία ΛΕΑ στα Καμένα Βούρλα η
σύμβαση υπογράφηκε προ της έκδοσης της νέας οδηγίας από την
Ε.Ε. και στη Στυλίδα οι σήραγγες είναι μικρές και επιπλέον και στις
δύο περιπτώσεις τα βαρέα οχήματα και τα επικίνδυνα υλικά μπορούν
να διέρχονται και εκτός των σηράγγων.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σχεδίασε με επιμέλεια και
υλοποίησε με απόλυτη διαφάνεια το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων
που γνώρισε ποτέ ο τόπος. Χρήσιμο θα είναι η σημερινή κυβέρνηση
να προχωρήσει τα έργα αυτά και να αφήσει τις ανούσιες αντιπαρα-
θέσεις που τόσο έχουν κουράσει τον ελληνικό λαό.
Καταλήγοντας θα ήθελα να υπενθυμίσω στους κάθε είδους επι-
κριτές του έργου της προηγούμενης κυβέρνησης και εμού προσω-
πικά ότι «εκπτώσεις» με την ασφάλεια των εκατομμυρίων ανθρώπων
που θα περάσουν από τις σήραγγες αυτές για τα επόμενα 120 χρό-
νια, ούτε έκανα, ούτε θα μπορούσα καν να διανοηθώ να κάνω,
αλλά ούτε είχα και το δικαίωμα να κάνω. Αυτή είναι και η πραγ-
ματική έννοια της πολιτικής πέρα από τις στείρες, επιζήμιες, ανεύ-
θυνες τοποθετήσεις».
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΡΕΠΠΑ
Απάντηση σε σχετικές δηλώσεις του πρώην υπουργού κ. Γ. Σου-
φλιά εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Η απάντηση έχει ως εξής:
Σχετικά με τα όσα αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο τέως υπουργός
ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε τα εξής: α. Το
ΠΑΣΟΚ ψήφισε τις συμβάσεις παραχώρησης γιατί πιστεύει στα έργα
αυτά και μάλιστα τα είχε προετοιμάσει σε μεγάλο βαθμό. Εάν μά-
λιστα η απελθούσα κυβέρνηση και ο τέως υπουργός συνέχιζαν τον
προγραμματισμό του ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε οι εργασίες στον αυτοκι-
νητόδρομο Ράχες-Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας, να έχουν ξεκινήσει το
2005 και όχι το 2009.
β. Το ΠΑΣΟΚ άσκησε αυστηρή κριτική στο θέμα των διοδίων και
στα αμφίσημα σημεία των συμβάσεων. Γι’ αυτό δεσμευτήκαμε να
επαναδιαπραγματευθούμε τις συμβάσεις για να μειώσουμε τα διόδια.
Έχουμε ήδη προετοιμαστεί και παρότι το εγχείρημα σε αυτή τη οι-
κονομική συγκυρία είναι δύσκολο, θα προχωρήσουμε.
γ. Απορούμε όμως γιατί συνεχίζει να δηλώνει πως τις συμβάσεις
παραχώρησης τις ψήφισε και το ΛΑΟΣ το οποίο εισήλθε στη Βουλή
μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη του 2007.
δ. Ο τέως υπουργός δηλώνει πως η πρόσθετη δαπάνη των 169
εκατομμυρίων ευρώ είναι επιλέξιμη και συγχρηματοδοτείται από
την Ε.Ε. Μπορεί να μας δώσει κάποιο έγγραφο της Ε.Ε. που να επι-
βεβαιώνει αυτή του τη δήλωση;
Όσο για την τυπολατρία του τέως υπουργού στο περιεχόμενο
του όρου «συμπληρωματική σύμβαση», σημειώνουμε ότι η αύξηση
του κόστους του έργου κατά 169 εκατομμύρια ευρώ, ήταν εις γνώσιν
του από την έναρξη της κατασκευής των σηράγγων. Αλλιώς, πώς
να εξηγηθεί το γεγονός ότι η διάνοιξη των σηράγγων έγινε από την
αρχή στα 10,5 m, δηλαδή για τη διευρυμένη διατομή. Πώς αλλιώς
να εξηγηθεί το γεγονός ότι οι μελέτες επικινδυνότητας που εκπο-
νήθηκαν σε μεταγενέστερο χρόνο κατέληγαν στη διευρυμένη δια-
τομή των 10,5 m. Εδώ θέλουμε την απάντηση του τέως υπουργού.
ε. Όσον αφορά στις εκπτώσεις για την «ασφάλεια των εκατομμυρίων ανθρώπων που θα περάσουν από τις σήραγγες αυτές τα
επόμενα 120 χρόνια» του γνωστοποιούμε ότι υπάρχουν τεχνικοί
τρόποι με πολύ μικρότερο κόστος για να επιτευχθεί η ασφάλεια
των διερχομένων.
Αλλά την καλύτερη απάντηση σε αυτό τη δίνει η ίδια η στάση
του, αφού αποδέχτηκε να περνούν από τις σήραγγες αυτές αλλά
και της Εγνατίας, οι οποίες μάλιστα δεν έχουν ΛΕΑ, τα πάσης φύσεως
φορτηγά τα οποία μεταφέρουν επικίνδυνες και εύφλεκτες ουσίες,
ενώ έδωσε σε χρήση τη σήραγγα του Δρίσκου στην Ήπειρο χωρίς
το φρέαρ εκκαπνισμού.
στ. Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουνε τη σιωπή του τέως υπουρ-
γού στο θέμα της βραχόπτωσης των Τεμπών.
Είναι γνωστό ότι δεν απαίτησε την εφαρμογή της σύμβασης του
2007, για την άρση της επικινδυνότητας στην περιοχή των Τεμπών,
μέχρι τις 5 Μαρτίου 2009 και δεν έχει πει λέξη για τα τραγικά γε-
γονότα του Δεκέμβρη και την ταλαιπωρία εκατομμυρίων πολιτών
μέχρι σήμερα.
Ο αρχηγός της Ν.Δ. τι λέει για όλα αυτά;
ΝΕΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΟΥΦΛΙΑ
Σε απάντηση αυτών που αναφέρονται στην ανακοίνωση του
υπουργού κ. Ρέππα, χθες ανακοινώθηκαν από το γραφείο του
πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά, τα εξής:
Ο κ. Σουφλιάς για το θέμα της ΛΕΑ (Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης)
στις σήραγγες Τεμπών απάντησε με συγκεκριμένα στοιχεία και επι-
χειρήματα αποδεικνύοντας ότι εφαρμόσθηκε απολύτως η σύμβαση
παραχώρησης την οποία είχε ψηφίσει στη Βουλή και το ΠΑΣΟΚ.
Στην ανακοίνωσή σας αντικαταστήσατε τα επιχειρήματα με ανακρί-
βειες και παραποιήσατε την αλήθεια.
Συγκεκριμένα:
1. Ανακρίβεια πρώτη: Οτι δήθεν το έργο ξεκίνησε το 2009.
Η αλήθεια είναι ότι η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Μάρτιο
του 2008 με διάφορες εργασίες όπως συντήρηση και βελτίωση του
οδικού δικτύου (230 χλμ.) και άλλες. Όσο για το τι βρήκαμε για τα
έργα παραχώρησης ας μην τα συζητάμε καλύτερα. Σχεδόν τίποτα
εκτός από την προεπιλογή των υποψήφιων παραχωρησιούχων.
2. Ανακρίβεια δεύτερη: Ότι δήθεν ξεκίνησε η διάνοιξη των ση-
ράγγων με ΛΕΑ και μετά εκπονήθηκε η μελέτη ανάλυσης κινδύνων.
Είναι ψέμα που δεν σας τιμά.
Η αλήθεια είναι ότι η μελέτη είχε εκπονηθεί και υποβλήθηκε στο
Δημόσιο τον Μάιο του 2008. Συμφώνησε και ο Ανεξάρτητος Μη-
χανικός (Διεθνής οίκος εγνωσμένου κύρους) με τη μελέτη και την
κατασκευή της ΛΕΑ.
Τέλος Αυγούστου του 2008 ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες διά-
νοιξης σηράγγων. Η κοστολόγηση από την ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. ολοκλη-
ρώθηκε μερικούς μήνες μετά την έναρξη των εργασιών.
3. Ανακρίβεια τρίτη: Ότι δήθεν δόθηκε άδεια να διέρχονται από
τις σήραγγες της Εγνατίας φορτηγά με επικίνδυνα φορτία.
Η αλήθεια είναι ότι δεν δόθηκε από την αρμόδια διοικητική αρχή
τέτοια άδεια. Σε ό,τι αφορά στη σήραγγα του Δρίσκου στην Ήπειρο
δόθηκε από την αρμόδια αρχή η έγκριση διέλευσης βαρέων φορ-
τίων όχι όμως επικίνδυνων βάσει μελέτης επικινδυνότητας που είχε
αναθέσει η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. σε Γάλλους ειδικούς.
Όσο για την αναφορά σας (γνωστή σε όλους) ότι υπάρχουν τρό-
ποι με λιγότερο κόστος από την ΛΕΑ για την ασφάλεια των διερ-
χομένων στις σήραγγες τονίζουμε:
Πρώτον καλό είναι να μην διαφεύγει της ηγεσίας του υπουργείου
ότι οι βασικές παράμετροι που καθορίζουν τον «τρόπο» είναι ο κυ-
κλοφοριακός φόρτος και το μήκος της σήραγγας. Στα Τέμπη ο κυ-
κλοφοριακός φόρτος είναι πολλαπλάσιος από αυτόν της Εγνατίας
και η μία σήραγγα είναι 6 χλμ., η μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη
χώρα. Δεύτερον η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. η αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕ-
ΧΩΔΕ και ο κ. Σουφλιάς πολιτικός μηχανικός ο ίδιος έκριναν ότι
δεν είχαν το δικαίωμα – εφόσον μάλιστα πρόκειται για θέματα ασφά-
λειας – να αμφισβητήσουν μελέτες και συμπεράσματα από ειδικούς
στα θέματα αυτά.
4. Ανακρίβεια τέταρτη: Στις δηλώσεις του ο κ. Σουφλιάς με προ-
σεγμένη διατύπωση αναφέρει ότι η δαπάνη των 169 εκ. ευρώ είναι
«επιλέξιμη για χρηματοδότηση από την Ε.Ε.»
Την διαστρεβλώνετε ότι δήθεν είπε ότι «συγχρηματοδοτείται από
την Ε.Ε» και υποκριτικά ζητάτε το έγγραφο!! Έλεος.
5.Επιτέλους πρέπει να πάψετε να εμπαίζετε τους πολίτες με τα
διόδια. Το ΠΑΣΟΚ ψήφισε στην Βουλή την σύμβαση παραχώρησης
που περιλαμβάνει σαφώς το ύψος των διοδίων και είναι ακριβώς
όπως το προέβλεπε το ίδιο ως κυβέρνηση το 2003. Και δεν μπορείτε
να επικαλείσθε την οικονομική συγκυρία γιατί ήταν γνωστή όταν
δίνατε υπόσχεση να μειωθούν μέχρι τέλους του 2009. Από το 2012
που το δημόσιο θα έχει έσοδα από τους δρόμους που κατασκευά-
ζονται μπορεί να αρχίσει η μείωση των διοδίων.
6. Στο θέμα της κατολίσθησης στα Τέμπη η ανακοίνωσή σας είναι
«δείγμα γραφής» ακραίου λαϊκισμού.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. που είχε την ευθύνη εποπτείας και επίβλεψης
του έργου επανειλημμένως πριν και μετά από την 5 Μαρτίου 2009
είχε εγγράφως επισημάνει στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία τη
συμβατική υποχρέωσή της για την άρση επικινδυνότητας στα πρανή
των Τεμπών μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Επιπλέον η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ποινική ρήτρα
στον παραχωρησιούχο 80.000 € για κάθε ημέρα καθυστέρησης.
Το συνολικό ποσό θα καθορισθεί όταν εκπληρωθεί η υποχρέωση
του παραχωρησιούχου. Αυτά προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης
που ψήφισε και ο κ. Ρέππας.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. έκανε και κάτι άλλο. Στα μέσα του Νοεμβρίου
του 2010. (Σημ. «ΕτΔ»: Προφανώς εννοεί τα μέσα Νοεμβρίου 2009)
ένα μήνα πριν «τα τραγικά γεγονότα του Δεκεμβρίου» με έγγραφό
της και προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου εναγωνίως ζήτησε
τη λήψη άμεσων μέτρων και δεν έγινε τίποτα…
7. Οσο για το ερώτημα «Ο αρχηγός της ΝΔ τι λέει για όλα αυτά»
τονίζουμε ότι η προβοκάτσια κατά γενική ομολογία τραυματίζει τη
σοβαρότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου