Σελίδες

Δευτέρα

Ελεος !!!!!Εφιαλτες!!!!Καινουργια βλαχικη πουστια στη Λαρισα!!!Οργανωνουν παρασταση ουτσεκαδων στο Αλκαζαρ με κλεμμενη βορειοηπειρωτικη μουσικη !!!





Μια καινουργια ιστορια δοσιλογισμου εξελίσσεται στη Λαρισα απο μια μεριδα βλαχοφωνων εφιαλτων  οι οποιοι με κομπινα και πουστιες οργανωνουν στο κηποθεατρο του αλκαζαρ ενα αλβανικο φεστιβαλ το οποιον μας σερβιρουν για Φεστιβάλ Παραδοσιακής Μουσικής και Τραγουδιού και μαλιστα οπως λενε το πρωτο.!!!!
http://www.elatofolkfest.com/festival
Το ELATO ετσι λεγεται η βλαχικη ομαδα Λαρισαιων δεν ειναι καν αναγνωρισμενος φορεας με βαση την Ελληνικη νομοθεσια και ομως κατορθωσε να βάλει γλαστρες γνωστα  πολιτιστικα σωματεια της  περιοχης για να συγκαλυψει την απατη και την κομπινα.Ετσι συμφωνα με το προγραμμα την πρωτη μερα θα εμφανιστούν 

Σάββατο 04.06 – ώρα έναρξης 8.30 μ.μ.
8.30: Zëri i Vendlindjes-Η Φωνή της Πατρίδας (Cifteli), γκρούπ με 3 δίχορδα και 3 φωνές από τη Σκόδρα Β. Αλβανίας.
9.00: Lot kurbeti - Τα Δάκρυα της ξενιτιάς, πολυφωνικό οκταμελές γκρούπ, απο την Αυλώνα Ν. Αλβανίας, με λιάπικη πολυφωνία.
9.30: Vllazerimi – Τ' αδέλφια/η αδελφότητα, πολυφωνικό γκρούπ με τόσκικη πολυφωνία με έξι μέλη, από την Αυλώνα Ν. Αλβανίας. Πρώτη φωνή η Vasilika Sakaj.
10.00: Επταμελής παραδοσιακή κομπανία των αδελφών Zeqiri, από την Πρεμετή Ν. Αλβανίας, με μέλη. Στο τραγούδι είναι ο Vasce Curri και η Adriana Thanou.
10.30: Λαογραφικός Σύλλογος Βλάχων Βόλου: Εννιαμελές γυναικείο πολυφωνικό γκρουπ, σε βλαχόφωνα τραγούδια υπό τη διεύθυνση του Αθ. Κουτίνα. 


Κυριακή 05.06 – ώρα έναρξης: 8.30 μ.μ.
8.30: Χορωδία Πολιτιστικού Οργανισμού Δ. Κιλελέρ
9.00: Χορωδία Μικρασιατικού Συλλόγου Βούναινων, «Η καθ' ημάς Ανατολή»
9.30: Χορωδία Συλλόγου Μικρασιατών Ν. Λάρισας: 60μελής χορωδία υπό τη διεύθυνση του Δ. Μαρέτη.
10.00: Τμήμα Παραδοσιακού Τραγουδιού του Μ.Ε.Σ. Αβέρωφ, «Ο Θετταλός»
10.30: Χορωδία του Πολιτιστικού Συλλόγου Χάλκης: 36μελές σχήμα υπό τη διεύθυνση του Γ. Τερζούδη.
11.00: Η 20μελής Ορχήστρα Παραδοσιακής Μουσικής του Σύγχρονου Ωδείου Λάρισας υπό τη διεύθυνση του Χρ. Καλαμπούκα.
11.30: Γυναικεία χορωδία του Συλλόγου Βλάχων Βεροίας, σε βλαχόφωνα τραγούδια: 25μελές σχήμα υπό τη διεύθυνση του Δ. Πίσκου.
*Κατά την πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ η τιμή εισιτηρίου είναι 5€. Τη δεύτερη ημέρα η είσοδος είναι δωρεάν. 

Εν τω μεταξυ σκαναδαλλο αποτελει η συμμετοχη της τοπικης οργανωσης της Ουνεσκο στη Λαρισα μια ενεργεια που εκθετει ανεπανόρθωτο την μητερα του Απόστολου Τζιτζικωστα μια και αυτη ηγειται της οργανωσης στην Ελλαδα.
Οπως φαινεται και απο το προγραμμα την ευθυνη της διοργάνωσης την εχει μια αγνωστη παρεα βλαχοφωνων Λαρισαιων χωρις οστοσο στους οργανωτες να ειναι η επισημη ομοσπονδια βλαχων η καποιος φορέας πολιτισμου που να ασχολειται με το συγκεκριμένο ειδος μουσικής.
Τα ακούσματα που θα λανσαρουν οι προσκεκλημενοι αλβανοι ειναι ακουσματα του βορειοηπειροτικου Ελληνισμου τα οποια εχουν κλαπεί απο τους συγκριμένους που τα παρουσιάζουν σαν αλβανική κουλτούρα.
Ερωτηματα ανακυπτουν για τον Δημο Λαρισας και για το με  ποιο καθεστως εχει παραχωρηθεί στους οργανωτες της συγκριμένης εκδηλωσης .Δεν θα πρεπει η αντιπολιτευση να κανει ερωτησεις στις υπηρεσιες του Δημου και να ερευνησει αν ενηργησαν συμφωνα με το νομο? Θα πληρωσουν καποιο ενοικιο.Τους δοθηκε ετσι επειδη τους εκαναν να πιστεψουν οτι ειναι πολιτιστικη εκδηλωση?Και γιατι οι διοργανωτες δεν λενε καθαρα για Αλβανικη παραστση χρυσομενη με καποια θυματα που ψοφαν για παρελαση χωρις να εξεταζουν που και με ποιον θα εμαφανιζονται.Μετα που βρηκανα τα χρηματα για να φιλοξενησουν τοσο κοσμο απο Αλβανια ? Τι υποπτα σχεδια εξυπηρετουν οι εν λογω κομπιναδοροι  οταν γνωριζουν οτι η επισημη Αλβανια διεκδικει Ελληνικα εδαφη μεχρι την Πατρα και ο βορειοηπειροτικος Ελληνισμος διωκεται στην Αλβανια.Ποια ειναι η σχεση του Προξενειου τηε Ρουμανιας με τα συγεκριμενα αλβανικα συγροτηματα και τα βλαχικα σωματεια της Βεροιας και του Βολου?Αληθευει οτι πισω απο ολα αυτα ειναι ο γνωστος Ανθελληνας Σωρος και καποιοι στη Λαρισα βλαχοφωνοι εφιαλτες
κινουνται για την ανασυσταση που Πριγκηπατου των Βλαχων Λαρισας?

Η ρουμάνικη προπαγάνδα απλώνει «δίχτυα» στους Ελληνόβλαχους της Αλβανίας! 

Άνοιξε προξενείο η Ρουμανία στην Κορυτσά για να'χει... επίσημο έρεισμα .

Eπί ποδός η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία.




Αναπόσπαστο τμήμα του ελληνικού Έθνους 
αποτελούν οι Βλάχοι που ζουν στην χώρα μας, με ιστορική κοιτίδα την οροσειρά της Πίνδου, αλλά και οι ελληνικής καταγωγής ομογενείς Βλάχοι που είναι διασκορπισμένοι στα Βαλκάνια ή την διασπορά. Εξάλλου, οι ίδιοι έχουν ξεκάθαρη συνείδηση της ελληνικότητάς τους.
Παρόλα αυτά, διάφορα «κέντρα» στις μέρες μας επιδιώκουν να τους... οικειοποιηθούν και επιχειρούν να διαστρεβλώσουν την αλήθεια και να αλλάξουν την εθνικότητά τους. Το ισχυρότερο όλων είναι η Ρουμανία, η οποία με «όπλο» της την προπαγάνδα, όπως έχει ξαναγράψει ο «Πρωινός Λόγος» των Ιωαννίνων, επιχειρεί σταθερά τα τελευταία χρόνια να... ξεβαφτίσει τους Βλάχους και από Έλληνες να τους κάνει Ρουμάνους! Προπαγάνδα που μπορεί από επίσημης ελληνικής πλευράς να μένει αναπάντητη, ωστόσο συναντάει την ισχυρή αντίσταση της Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας, του μόνου επίσημου θεσμικού οργάνου των όπου γης Βλάχων.

Προξενείο στην Κορυτσά
Τελευταίο «χτύπημα» από Ρουμανικής πλευράς, είναι η ίδρυση προξενείου στην Κορυτσά αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου! Κίνηση με προφανή σκοπιμότητα, που εγκαίρως έθεσε σε επιφυλακή την Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία, τα στελέχη της οποίας εξετάζουν από κοινού με τοπικά σωματεία Ελληνόβλαχων τρόπους αντιμετώπισης της Ρουμανικής προπαγάνδας, όπως ανέφερε μιλώντας σχετικά στον «Π.Λ.» ο Πρόεδρος της Αμφικτιονίας Μιχάλης Μαγειρίας.

Αποκτούν έρεισμα!
Η ίδρυση προξενείου της Ρουμανίας στην Κορυτσά δεν ήταν δυνατόν να εμποδιστεί, αφού αποτελεί νόμιμη ενέργεια και δικαίωμα της συγκεκριμένης χώρας. Όλοι όμως γνωρίζουν ότι με αυτή την ενέργεια η προσπάθεια της ρουμανικής προπαγάνδας να προσεταιριστεί τους Ελληνόβλαχους της περιοχής αποκτά πλέον και επίσημο έρεισμα. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το γεγονός ότι οι Ρουμάνοι φρόντισαν να στεγάσουν το προξενείο τους σε κεντρικό δρόμο της Κορυτσάς και μάλιστα σε γειτονιά η οποία κατοικείται από πολλούς Βλάχους! Επιλογή που αποδεικνύει ότι προχωρούν με μεθοδικό τρόπο στο σχέδιο «ρουμανοποίησης» της συγκεκριμένης ομάδας.

Σειρά συσκέψεων
Για το «άπλωμα» της ρουμανικής προπαγάνδας στην Κορυτσά είναι ενήμεροι τόσο οι Ελληνόβλαχοι της περιοχής όσο φυσικά και η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία, που αποτελεί το ανώτερο αιρετό συλλογικό όργανο, το οποίο εκπροσωπεί τις ανά την υφήλιο ενώσεις και συλλόγους των Ελλήνων Βλάχων και ελληνικής καταγωγής βλαχόφωνων της διασποράς. Η Αμφικτιονία έχει ήδη δραστηριοποιηθεί σχετικά. Πριν ακόμα από την ίδρυση του προξενείου έγινε στην Κορυτσά σειρά συσκέψεων παρουσία του Προέδρου της Μιχάλη Μαγειρία, του Αντιπροέδρου της Αμφικτιονίας Θανάση Πότση που είναι και Πρόεδρος της Ένωσης Βλάχων Αλβανίας, αλλά και Αντιπρόεδρος του ΚΕΑΔ – Ομόνοιας, προκειμένου να δουν πώς θα αντιμετωπίσουν την εντεινόμενη ρουμάνικη προπαγάνδα.

Ο Μιχάλης Μαγειρίας
«Οι Βλάχοι της Αλβανίας είναι Έλληνες και η ιστορία δεν παραχαράσσεται ούτε μπορεί κανείς να την σβήσει», τόνισε ο Μιχάλης Μαγειρίας στον «Πρωινό Λόγο» των Ιωαννίνων. Όπως επανέλαβε για μία ακόμη φορά, «η Ελλάδα και ειδικότερα η περιοχή της οροσειράς της Πίνδου, ανέκαθεν ήταν η ιστορική κοιτίδα της βλαχόφωνης ρωμιοσύνης, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο και αδιαφιλονίκητο τμήμα του σύγχρονου ελληνικού έθνους. Το βλάχικο γλωσσικό ιδίωμα, η βλάχικη κουλτούρα και παράδοση δεν έχουν καμία απολύτως ιστορική σχέση με το ρουμάνικο πολιτισμό».
Ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας κατέληξε προσθέτοντας με έμφαση πως «δεν θα αφήσουμε ανεξέλεγκτη τη ρουμανική προπαγάνδα στην γειτονική Αλβανία».

Στη Γερμανία
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Παγκ. Βλάχικη Αμφικτιονία πραγματοποίησε την πέμπτη της συνδιάσκεψη στη Φραγκφούρτη της Γερμανίας, επιλογή με ιδιαίτερη σημασία, καθώς στην περιοχή αυτή δραστηριοποιούνται ομάδες Μακεδονοαρμάνων, οι οποίοι επίσης επιχειρούν να «οικειοποιηθούν» τους Βλάχους.


πηγη: http://www.stagonnews.gr/


============================================================
» Ο Σύλλογος «Συνέδριο της Ένωσης»/Kongresi i Bashkimit  που έχει έδρα στο Μοναστήρι αντέδρασε εναντίον της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Βλάχων.

» Τις τελευταίες ημέρες, η Ελληνική Ομοσπονδία έχει ξεκινήσει μια εκστρατεία στην περιοχή,  η οποία συνδέεται με  τους κατοίκους, με τους Βλάχους του Κρουσόβου, οι οποίοι δηλώνουν ότι είναι Βλάχοι ελληνικής καταγωγής. Στο ζήτημα αυτό δεν έχουν αντιδράσει και δεν το έχουν αντιμετωπίσει τα σκοπιανά μέσα ενημέρωσης.
 » Ο αλβανικός σύλλογος “Kongresi i Bashkimit” , ανακοίνωσε ότι οι πρώτες οικογένειες που έφθασαν στο Κρούσοβο είναι κυρίως αλβανικής καταγωγής, Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Αλλά, ένα μέρος από αυτούς ανήκουν στους εθνικά Βλάχους.
»  «Οι οικογένειες που ζουν τώρα στην περιοχή του Κρουσόβου κατάγονται από τη νότιο Αλβανία και ζούσαν σε περιοχές όπως είναι τα χωριά του Κρουσόβου: Nerova, belahan, Presilla, Vrbovci» δήλωσε ο Κότσο Χατζηλέγας, 80 ετών που δήλωσε ότι είναι Βλάχος.
» Αναφέρει μάλιστα, προς το αλβανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, ότι οι Βλάχοι εκτός από αυτούς του Κρουσόβου  ζουν όπως οι Αλβανοί Ορθόδοξοι, οι οποίοι είναι Βλάχοι που έχουν κάνει μικτό γάμο.
» Ο Σαίμ Ισλάμ 67 ετών και ο 90χρονος Καρέμ Αλίλι από τη Νερόβα του Κρουσόβου ισχυρίζονται ότι όλοι οι  ηλικιωμένοι Βλάχοι του Κρουσόβου έχουν αναγνωρίσει ως γλώσσα τους την αλβανική όπως αυτή μιλιέται στο Ντεβόλ και στην Κορυτσά. Ισχυρίζονται, επίσης, ότι οι Βλάχοι  με κάποιες αλβανικές οικογένειες ήρθαν στην περιοχή αυτή μετά την πτώση του Αλή Πασά.

» Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία και έγγραφα που έχει το «Συνέδριο της Ένωσης»  Βλάχοι ζουν στην Μοσχόπολη, στο Κρούσεβο, στο Βιθκούκι, Ντέβολι της επαρχίας Κορυτσάς, καθώς στο Δελβίνι,  στα Γιάννενα, στην Κολωνία.Αυτό επιβεβαώνεται από την μαρτυρία του Κότσο Νίσα, Βλάχου από το Κρούσεβο που είναι πρόεδρος μιας ένωσης πολιτών των Βλάχων στο Μοναστήρι.
 »  «Εμείς δεν είχαμε ποτέ σχέσεις με την Ελλάδα γιατί η καταγωγή μας είναι από τη Μοσχόπολη και την περιοχή της Κορυτσάς και αναγνωριζόμαστε ως βλάχοι Αλβανοί» δήλωσε ο Νίσα.
»Σύμφωνα, επίσης,  με μάρτυρες οι  Σλάβοι των Σκοπίων ήρθαν πολύ αργότερα στο Κρούσεβο και στη γύρω περιοχή και σε πολλές περιπτώσεις αυτό συνέβη μετά την εγκατάλειψη των οικισμών από την πλειοψηφία των Βλάχων και των Αλβανών που είχαν μετακομίσει στα Σκόπια και στο Μοναστήρι.
 » Οι εκπρόσωποι της βλάχικης κοινότητας υποστηρίζουν ότι οι υποστηρικτές της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βλάχων  προσπαθούν να χειραγωγήσουν την βλάχικη μειονότητα και εργάζονται για τα  ελληνικά και βουλγαρικά συμφέροντα. »
----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Αναβιώνει η Ρουμανική προπαγάνδα για βλάχικη μειονότητα στην Ελλάδα!!!


Αναβιώνει η ρομανική προπαγάνδα για βλάχικη μειονότητα στην Ελλάδα 





















Τον τελευταίο καιρό, η Ρουμανία απλώνει τα προπαγανδιστικά της πλοκάμια και προς την χώρα μας 

και μιλά για «βλάχικη μειονότητα», όπως έκανε εκβιαστικά και προς το Βελιγράδι, για να την αναγνωρίσει.


Αρωγός της, η αμερικανική οργάνωση «Freedom House» που στηρίζει την ρουμανική προπαγάνδα περί ύπαρξης βλάχικης μειονότητας στην Ελλάδα. Η συνταγή είναι παλιά και θα αναφερθούμε στο περιβόητο «Πριγκιπάτο της Πίνδου» που υποκινήθηκε η ίδρυση του το 1917, με πρωτοβουλία αξιωματικών του ιταλικού συμμαχικού στρατού και Ρουμάνους πράκτορες. Επικεφαλής της κίνησης ήταν ο Αλκιβιάδης Διαμάντης, βλαχόφωνος δικηγόρος από τη Λάρισα, τυχοδιώκτης και απατεώνας. Απέτυχε τότε, εξαφανίστηκε, αλλά το Σεπτέμβρη του 1941 ξαναγύρισε με τους κατακτητές, με σκοπό να ιδρύσει Κουτσοβλαχικό Κράτος με τίτλο «Πριγκιπάτο της Πίνδου». Ανασύστησε τότε την « 5η Ρωμαϊκή Λεγεώνα», έλεγε ότι ήταν απόγονος της, αυτοχρίσθηκε «πρίγκιψ» και την επάνδρωσε με λωποδύτες, καταδότες, κατσικοκλέφτες, ληστοτρόφους που λυμαίνονταν πόλεις και χωριά (Τρίκαλα, Ελασσόνα, Σαμαρίνα, Γρεβενά, Μέτσοβο, Μαλακάσι, Κορυδαλλός, Καλαμπάκα.

Η υπόθεση της Λεγεώνας ήταν αποτέλεσμα μακράς προπαρασκευής και μακροχρονίου προπαγάνδας. Κέντρο της ήταν το Ρουμανικό Γυμνάσιο Γρεβενών. Όσοι αποφοιτούσαν, προσκαλούντο από το Ρουμανομακεδονικό κομιτάτο στο Βουκουρέστι για να εκπαιδευτούν και επέστρεφαν στην Ελλάδα όπου με τη βοήθεια της κραταιάς Ιταλίας, προκαλούσαν «εξεγέρσεις των Ρουμανιζόντων κουτσοβλάχων».

Ο αυτοτιτλοφορούμενος «Πρίγκιψ» Διαμάντης, σύχναζε στην έδρα της Ιταλικής μεραρχίας Φόρλι του στρατηγού Ρουτζέλο στη Λάρισα και συνεργαζόταν στενά με τον συνταγματάρχη του 2ου Ε.Γ. Λουϊτζι Μάντζι, υποκινητή του βλαχικού κινήματος. Βρήκε γρήγορα συνεργάτη, τον τυχοδιώκτη δικηγόρο Νικόλαο Ματούση από τη Σαμαρίνα και ανακήρυξε το «πριγκιπάτο της Πίνδου» με σημαία τα ιταλικά χρώματα και έμβλημα τη λύκαινα με τα δύο λυκόπουλα.

Προσπάθησαν να δημιουργήσουν κουτσοβλαχικές κοινότητες και σχολεία αλλα μόνο ελάχιστοι φοβισμένοι ανταποκρίθηκαν. Στρατολόγησε μόνο 200 άνδρες, αλλά στους ιταλούς έλεγε 2.000 για να παίρνει χρήματα, όπλα, ρουχισμό και τρόφιμα. Η συμμορία του έδρασε ως εκτελεστικό όργανο των ιταλών κατά τρόπο άθλιο, επαίσχυντο και προδοτικό. Οι λεγεωνάριοι του πυρπολούσαν σπίτια, τυφέκιζαν χωρικούς, λήστευαν και εκβίαζαν.

Πειθήνιο όργανο τους ήταν ο τότε κατοχικός νομάρχης Λαρίσης Χρυσόστομος Πιπιλιάγκας που αντικατέστησε τα κοινοτικά συμβούλια με όργανα δικά του. Με την έγκριση του επιδόθηκαν σε λεηλασίες. Σε κάθε διανομή, παρουσιαζόταν ο Ματούσης ως εκπρόσωπος της Λεγεώνος και έπαιρνε 2.000 μερίδες, ενώ εφοδίαζε το αλάτι στους τυροκόμους, παίρνοντας το ¼ της παραγωγής υπέρ της Λεγεώνος και το ¼ των κερδών. Με την άδεια των ιταλών προέβαινε σε επιτάξεις καλαμποκιού, σταριού, πατάτας, λαδιού, που προωθούσε στη μαύρη αγορά, ενώ προπαγάνδιζαν την ανακήρυξη του «Πριγκιπάτου».

Αντιδράσεις στα σχέδια τους υπήρξαν από πολλές προσωπικότητες της Θεσσαλίας ( μητροπολίτης Ελασσόνας Καλλίνικος, Ευάγγελος Αβέρωφ, δικηγόροι και γιατροί). Ακόμα και ο βλάχος πρωθυπουργικός στρατηγός Τσολάκογλου αντέδρασε και με έγγραφο του (Α.Π. 341/12-3-42) ζητούσε για το θέμα των Βλάχων από τις κρατικές υπηρεσίες « να δείξουν πυγμή και εφαρμογή των νόμων εναντίον εκείνων που με την εύνοια των αρχών κατοχής προβαίνουν εις παρανομίας. Οι Βλάχοι είναι Έλληνες και μόνον!…».

Το τέλος του «Πριγκιπάτου της Πίνδου

Σύμμαχος των Λεγεωνάριων ήταν η ρουμανική πρεσβεία στην Αθήνα που με διακοινώσεις υποστήριζε τους… ρουμανίζοντες της Πίνδου μιλώντας για κακή μεταχείριση «της Ρουμανικής μειονότητος». Το Μάρτιο του 1942, ο Διαμάντης ως αρχηγός των Βλάχων της Κάτω Βαλκανικής κυκλοφόρησε προκήρυξη που υπέγραφαν και εκπρόσωποι Βλάχων, βαλκανικών χωρών. Ακολούθησε η σύγκληση Συνεδρίου στο Μέτσοβο και η κήρυξη ιδρύσεως του νέου κράτους: «Πριγκιπάτο της Πίνδου». Η κατάρρευση εν τω μεταξύ της Ιταλίας, τους χάλασε τα σχέδια. Η οργάνωση διαλύθηκε και ο Διαμάντης διέφυγε αρχικά στην Ιταλία και μετά στη Ρουμανία.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
===========================================================

Ίδρυσαν κόμμα οι Βλάχοι της Αλβανίας και απαρνήθηκαν τους Έλληνες!



Κόμμα, τη "Συμμαχία για την Ισότητα και την Ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη", ίδρυσε μια μερίδα Βλάχων της Αλβανίας, δηλώνοντας ότι πλέον δεν τους εκφράζει το....
ελληνικό ΚΕΑΔ, στο οποίο μέχρι τώρα ανήκαν. Διεκδικούν την αυτονομία τους και θέλουν να ενισχύσουν την "αρουμούνικη" παιδεία. Ουσιαστικά δηλαδή επιθυμούν να προβληθούν ως ξεχωριστή εθνική οντότητα, με το δικό τους πολιτισμό, τη δική τους γραφή και τη δική τους γλώσσα. Ο πρόεδρός τους Βαλεντίνο Μουστάκα δήλωσε ότι οι Βλάχοι είναι ανεξάρτητοι πολιτικά, δεν ταυτίζονται ούτε με τη δεξιά ούτε με την
αριστερά, αλλά "θα συμμαχήσουμε με την κυβέρνηση, που κάθε φορά βρίσκεται στην εξουσία, προκειμένου να προασπίσουμε τα συμφέροντά μας". Εξέφρασε, ακόμη, το παράπονο ότι μόνο ένα "αρουμάνικο" σχολείο λειτουργεί στην Αλβανία και αυτό χωρίς χρήματα του κράτους. Υπάρχουν πολλές ομάδες ανάμεσα στους Βλάχους της Αλβανίας, με αντικρουόμενες θέσεις. Ωστόσο η Ελλάδα δεν έχει στηρίξει ποτέ με ουσιαστικό τρόπο το βλαχόφωνο πληθυσμό της Αλβανίας. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποκόπτονται σιγά σιγά από τη σύνδεσή τους με τον ελληνικό κορμό... Να σημειωθεί ότι οι Βλάχοι της Αλβανίας θεωρούνται ένα τμήμα των Βλάχων των Βαλκανίων. Υπήρξαν για αιώνες νομάδες, ενώ εκτός από τη γλώσσα τους μιλούν και αλβανικά. Σύμφωνα με διάφορες αναφορές πολλοί από αυτούς έκαναν στην Αλβανία νομαδική ζωή πριν από περίπου 67 χρόνια, σε μια περίοδο που οι κομμουνιστές άρχιζαν να εδραιώνουν την εξουσία τους. Η παρουσία των Βλάχων στην Αλβανία είναι αξιόλογη πληθυσμιακά. Ωστόσο ακριβής στατιστικός αριθμός δεν υπάρχει. Στην πρόσφατη απογραφή άλλοι (λίγοι) καταγράφηκαν ως Έλληνες και άλλοι (περισσότεροι) ως ανεξάρτητη μειονότητα... Ο Άγγλος μελετητής Tom Winnifrith τους υπολόγισε σε 200.000 περίπου, που ζουν σε συμπαγείς βλάχικες περιοχές στο νότο της Αλβανίας. Άλλοι ερευνητές ομιλούν για 1500 περίπου οικογένειες. Κάποιοι έχουν αφομοιωθεί με τους Αλβανούς, ενώ πολλοί διατηρούν το βλάχικο συναίσθημα... Αλβανοί ιστορικοί αναφέρουν ότι "αυτό που κάνει πιο ισχυρή τη σχέση των Βλάχων της Αλβανίας με τους Αλβανούς, είναι ότι υπερασπίστηκαν τα αλβανικά εδάφη και εισήγαγαν την αλβανική γλώσσα σε πολλά χωριά".
 ====================================
Σε εμετικό βαθμό αηδιαστικές οι δηλώσεις ενός παλαιού προέδρου του Λαογραφικού Συλλόγου Βλάχων Βέροιας, του Στέργιου Μπέλλα, που έγιναν τον Ιούλη του 2010.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του που δεν είναι δικές του επινοήσεις όπως λέει (!!!) αλλά τα γράφουν όλες οι εγκυκλοπαίδειες (!!!), οι βλάχοι του σήμερα είναι υπολείμματα του αρχαίου Θρακικού έθνους.

Δεν έχουν καμία σχέση με Έλληνες οι οποίοι ηρθαν πολύ μετά στα χώματα της Μακεδονίας και Θράκης και τους.....σκλάβωσαν (!!!)

Ακόμα και οι Θεοί του Ολύμπου όπως μας λέει ο γέρο Μπέλλας, πλην του Ποσειδώνα δεν ήταν Θεοί των Ελλήνων αλλά των Θρακών (!!!)

Όσο για τους αρχαίους φιλόσοφους, ποιητές και συγγραφείς οι οποίοι ύψωσαν το Ελληνικό Πνεύμα...ποτέ δεν υπήρξαν (!!!).

Πρόκειται απλά για επαγγελματίες λακέδες των βασιλιάδων της κάθε εποχής μιας και δεν έγραφαν για τον λαό αλλά για τον κάθε άρχοντα (!!!)

Φυσικά όπως λέει , όλα αυτά δεν τα βγάζει από το μυαλό του (!!!)

Το γράφει η...."εγκυκλοπαίδεια"(!!!!)

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΒΛΑΧΩΝ ΒΕΡΟΙΑΣ, ΑΣΠΑΖΕΤΑΙ ΑΡΑΓΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ;

Ενδιαφέρον θα είχε να πάρουν θέση επ'αυτού!!!!

Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για έναν σύλλογο-μέλος της Π.Ο.Π.Σ.Β !!!!
=================================

Ποιοί κρύβονται πίσω από το Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων (ΚΕΜΟ);

Στα μέλη του ΚΕΜΟ συγκαταλέγονται ο συνταγματολόγος και συνεργάτης του Προκόπη Παυλόπουλου Νίκος Αλιβιζάτος, ο εβραϊκής καταγωγής νομικός Χρήστος Ροζάκης (Ρόζενσταϊν), η δικηγόρος και συνήγορος κάθε υπόπτου για τρομοκρατία Γιάννα Κούρτοβικ, η πανεπιστημιακός και σύμβουλος του Γιώργου Παπανδρέου Μαριλένα Κοππά, η σλαβολόγος και εμπειρογνώμων του υπουργείου Εξωτερικών Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, ο νομικός Χρήστος Γιακουμόπουλος, οι ερευνητές του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα Βασίλης Γούναρης και Ιάκωβος Μιχαηλίδης, οι πανεπιστημιακοί Λένα Διβάνη, Αλέξης Ηρακλείδης, Δώρα Λαφαζάνη και Ελένη Σελλά - Μάζη. Η καταστροφική αυτή οργάνωση έχει επιλέξει ως κέντρα δραστηριότητας του την Θεσσαλονίκη (για τους Βουλγαροσκοπιανούς), την Κομοτηνή (για τους Πομάκους και Τούρκους), την Λάρισα (για τους Βλάχους) και την Λιβαδειά (για τους Αρβανίτες). 
===================================

"ΠΕΡΙΕΡΓΗ" ΣΥΝΟΔΟΣ "ΒΛΑΧΩΝ"στη Λαρισα .Τι ξερει η Περιφερεια Θεσσαλιας για το Συνεδριο αυτο?

Με συνθήκες μυστικότητας και χωρίς να έχουν σταλεί προσκλήσεις έγινε στη Λάρισα επιστημονικό Συνέδριο για τη βλάχικη γλώσσα.

Ενα συνέδριο το οποίο δεν ανακοινώθηκε καν στον τύπο!.

Το συνέδριο διοργάνωσε το Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων (ΚΕΜΟ), στα ιδρυτικά μέλη του οποίου ξεχωρίζουν τα ονόματα του πρώην υφυπουργού Εξωτερικών, πανεπιστημιακού κ. Χρήστου Ροζάκη , ενώ υπάρχουν πολλοί πανεπιστημιακοί.

Το ΚΕΜΟ ανέλαβε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την υλοποίηση του προγράμματος "Γλώσσες και διαφορά" με στόχο τη μελέτη της γλωσσικής ετερότητας των Ελλήνων πολιτών στον ελλαδικό χώρο.

Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη διοργάνωση τεσσάρων διημερίδων στην Κομοτηνή για τις μειονοτικές γλώσσες της Θράκης (τούρκικα - πομάκικα) στη Λάρισα για τα βλάχικα, στη Θεσσαλονίκη για τις σλάβικες διαλέκτους της Μακεδονίας και στη Λειβαδιά για τα αρβανίτικα.

Στη διημερίδα της Λάρισας έλαβαν μέρος ο Αγγλος καθηγητής - μελετητής της ιστορίας των βλάχων κ. Τομ Γουίνιφριθ, ο Γάλλος, βλάχικης καταγωγής, συγγραφέας κ. Νικολά Τρυφώ, οι γλωσσολόγοι κ. Νίκος Κατσάνης, Κώστας Ντίνας και Σταμάτης Μπέης, ο κ. Σωτήρης Μπλέτσας από το κέντρο Αρουμανικού (δηλ. Βλάχικου) πολιτισμού, Αστέρης Κουκούδης ερευνητής.

Πάντως στα συμπεράσματα της διημερίδας υιοθετήθηκαν οι απόψεις των γλωσσολόγων κ. Νίκου Κατσάνη και Κώστα Ντίνα, λέγοντας ότι "η βλάχικη γλώσσα δεν μπορεί να διδαχτεί και ένας από τους πολλούς άλλους λόγους, είναι και το γεγονός ότι ομιλήτε αλλιώς από περιοχή σε περιοχή.

Για να γίνει η σωστή διδασκαλία της γλώσσας, θα πρέπει να καταγραφούν όλες οι διάλεκτοι των βλάχων -γιατί όπως όλοι ξέρουμε- αλλιώς ομιλήτε από περιοχή σε περιοχή.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αδυναμίας της καταγραφής είναι και η προσπάθεια που έγεινε στη Ρωσία για να καταγραφούν τα τσιγγάνικα όπου και εκεί από περιοχή σε περιοχή και ακόμα από χωριό σε χωριό διέφεραν οι τσιγγάνοι γλωσσικά. Επρεπε σε κάθε χωριό να κάνουν και ειδικές εκδόσεις διδακτικού υλικού αλλά και το γεγονός ότι δεν υπήρχε περίπτωση να συννενοηθούν τα παιδιά τους αργότερα, γιατί μηλάμε για άλλη γλώσσα.

Επειδή ακριβώς η κάθε γλώσσα φέρει μαζί της έναν ολόκληρο πολιτισμό, για να καταγραφεί και να διδαχτεί, ή θα πρέπει να καταγραφεί και να διδαχτεί σε τόσες διαλέκτους που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα ή θα πρέπει να υπερισχύσει η δυνατότερη, δηλαδή η διάλεκτος που ομιλήτε από τους πεισσοτέρους. Κατα συνέπεια η κάθε διάλεκτος που ομιλήτε λιγότερο θα πρέπει να χαθεί και να χαθεί μαζί της και ο πολιτισμός που φέρει. Εμείς αυτό δεν το επιθυμούμε.

Μπορεί να καταγραφεί η γλώσσα αλλά μόνο σε επιστημονικό επίπεδο και από ειδικούς γλοσσωλόγους, ιστορικούς κ.λπ."

Στόχος των διοργανωτών δεν ήταν να γίνουν ομιλίες αλλά ο καθένας από τους συμμετέχοντες να θέση κάποια σημεία προβληματισμού για να γίνει συζήτηση με πολιτιστικό προσανατολισμό χωρίς, όπως είπαν "να τεθούν διεκδικήσεις πολιτικού χαρακτήρα, που έως σήμερα άσκοπα δυναμιτίζουν το κλίμα προκαλώντας συχνά δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες αντιδράσεις"

Τα στελέχη του ΚΕΜΟ διευκρίνησαν ότι το πάνελ των ομιλητών είναι αντιπροσωπευτικό όλων των απόψεων για τη βλάχικη γλώσσα και εξήγησαν πως δεν έστειλαν προσκλήσεις σε συλλόγους βλάχων ούτε επιδίωξαν δημοσιότητα ακριβώς για να προφυλάξουν τον επιστημονικό χαρακτήρα της διημερίδας.

Κάτι ανάλογο έγινε στην Κομοτηνή όπου δεν ανακοινώθηκε καν η εκδήλωση για προφανείς λόγους...

Χωρίς αμφιβολία, το "αγκάθι" της συνεδριάσης φαινόταν να είναι η παρουσία βλαχόφωνων που ήρθαν από το εξωτερικό (περ. 7 άτομα) και οι οποίοι αντιστοιχούσαν στο μισό του ολιγάριθμου ακροατηρίου.

Απρόσκλητοι από τους οργανωτές του συνεδρίου εξήγησαν ότι "απλώς βρισκόμασταν στην Ελλάδα, μάθαμε για το συνέδριο και ήρθαμε"! Η παρουσία τους κατέστησε ιδιαιτέρως προσεκτικούς τους οργανωτές του συνεδρίου, οι οποίοι όμως τους έδωσαν τον λόγο.

Ο Βούλγαρος κ. Περηφάν ο οποίος ζει μόνιμα στη Γαλλία, μίλησε προφανώς λόγω των συνθηκών, πολύ διπλωματικά και περιόρισε την πρότασή του στην ανάγκη όχι ίδρυσης βλαχόφωνων σχολείων (που είναι και η παλαιότερη θέση του) αλλά διδαχής της βλάχικης γλώσσας στα σχολεία όπου υπάρχουν βλαχόφωνοι μαθητές, "κάποιες ώρες την εβδομάδα, ώστε να επιζήσει η γλώσσα".

Ενώ απεναντίας ο ρουμάνος εφοπλιστής κ. Στέργιος Σαμαράς διαχωρίζοντας εμφανώς τη θέση του έναντι των άλλων, αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι οι Βλαχόφωνοι της Ρουμανίας στοχεύουν στη δημιουργία βλάχικου κράτους λέγοντας χαρακτηριστικά "μα φτιάξαμε κράτος πριν 200 χρόνια, την Ελλάδα, αυτό είναι το κράτος μας". Και εξέφρασε την δυσφορία του γιατί -όπως είπε- στην Ελλάδα με κατηγορούν για Ρουμάνικη προπαγάνδα ενώ όταν πάω στη Ρουμανία με κατηγορούν ότι κάνω Ελληνική προπαγάνδα. Και όλα αυτά γιατί αισθάνομαι, είμαι και ζω σαν Ελληνας.

«Φουντώνει» ξανά αυτές τις ημέρες η συζήτηση περί επιχειρούμενης σύστασης εντός των συνόρων βλάχικου «έθνους» ή μειονότητας, σε μια στιγμή μάλιστα που τα βασικά εθνικά μας θέματα βρίσκονται σε κρίσιμη καμπή.

Κύριος «άξονας» και της νέας αυτής αντιπαράθεσης, το βλαχικό γλωσσικό ιδίωμα. Μία γλώσσα προφορική στη μορφή της, η καταγραφή και διδασκαλία της οποίας θεωρείται από κάποιους ως ένα πρώτο βήμα για την δημιουργία εθνικών επιδιώξεων από πλευράς μερίδας Βλάχων.
Από την άλλη πλευρά, υποστηρίζεται ότι η καταγραφή του συγκεκριμένου ιδιώματος είναι ο μόνος τρόπος προκειμένου αυτό να διασωθεί, καθώς φαίνεται πως η χρήση του φθίνει με το πέρασμα του χρόνου, με κίνδυνο κάποια στιγμή στο μέλλον να ξεχαστεί εντελώς.
Αιτία για τη νέα αντιπαράθεση η πρωτοβουλία του Συλλόγου Βλάχων της Βέροιας να διδάσκει σε μέλη του την βλάχικη γλώσσα. Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις οι οποίες εκφράστηκαν και μέσω του Ίντερνετ, κάνοντας λόγο ακόμη και για… απόπειρα δημιουργίας βλάχικου έθνους!

Άμεση υπήρξε η απάντηση του Συλλόγου στις παραπάνω αιτιάσεις. Έτσι από την μία μεριά προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, υποβάλλοντας μηνύσεις και στέλνοντας εξώδικα προς όσους διέβλεψαν εθνικιστική «συνομωσία» πίσω από την διδασκαλία του βλάχικου ιδιώματος, ενώ με ανακοίνωση που εξέδωσε αρνείται με κατηγορηματικό τρόπο οποιαδήποτε σκοπιμότητα αυτού του είδους. «Η διδασκαλία της βλάχικης γίνεται με ερασιτεχνικό τρόπο και σε καθαρά πολιτιστικό επίπεδο», ξεκαθαρίζει ο Σύλλογος Βλάχων της Βέροιας στην ανακοίνωσή του –υπογράφεται από τον πρόεδρο του σωματείου - ενώ παράλληλα, αναφερόμενος σε όσους αντιδρούν στην συγκεκριμένη πρωτοβουλία, σημειώνει ότι επιχειρούν «να κινδυνολογήσουν και να υπονομεύσουν συνειδητά τις προσπάθειες του Συλλόγου για τη διάσωση της βλάχικης γλώσσας».
Συνεχίζοντας στην ανακοίνωσή του ο Σύλλογος υπογραμμίζει με έμφαση ότι «είμαστε σφόδρα αντίθετοι με οποιαδήποτε προσπάθεια υποβιβασμού των Βλάχων της Ελλάδας σε δήθεν μειονότητα ή ξεχωριστή εθνότητα».
Θέσεις που αποτυπώνονται, όπως τονίζεται, στην επίσημη ιστοσελίδα του Συλλόγου (Vlahoi.gr) και είναι εκφρασμένες δημόσια σε ομιλίες, διαλέξεις, ημερίδες και επιστολές. Τέλος, αναφερόμενος στις πολιτιστικές ανταλλαγές των εδώ σωματείων με Συλλόγους Βλάχων των Βαλκανίων, που τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν και στη συμμετοχή Ελλήνων Βλάχων σε εκδηλώσεις στα Βαλκάνια και σε συνέδρια που οργανώνουν οι Βλάχοι εκτός Ελλάδας, ο Σύλλογος τονίζει ότι αυτά δεν συνεπάγονται αντεθνική δράση και κάνει λόγο για σκόπιμη στοχοποίησή του.




Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Συλλόγων Βλάχων  είχε ταχθεί πρόσφατα με συνέντευξή του στον «ΠΡΩΪΝΌ ΛΟΓΟ» υπέρ της επιστημονικής καταγραφής, μελέτης και διάσωσης του βλάχικου ιδιώματος, σημειώνοντας όμως με έμφαση ότι «τα βλάχικα που ομιλούνται από Έλληνες, δεν είναι ούτε ξένη ούτε μειονοτική γλώσσα. Είναι μια άλλη, προφορική ασφαλώς γλώσσα» και προσθέτοντας ότι οι Βλάχοι της Ελλάδας «ανεκάθεν χρησιμοποιούμε την ελληνική ως γλώσσα γραπτή και για τις ανάγκες μας εκπαιδευτικές, εκκλησιαστικές, διοικητικές ή άλλες εκφραστικές. Δε νοείται στο χώρο μας διαφορετικά».


Η προσπάθεια αυτή του Συλλόγου Βλάχων Βέροιας καταγραφής του προφορικού σε γραπτό λόγο της Βλάχικης γλώσσας, διδάσκεται εδώ και τρία - τέσσερα τουλάχιστον χρόνια.
Στην προσπάθεια του ο Σύλλογος να αποτυπώσει σε γραπτό λόγο την γλώσσα χρησιμοποίησε την λατινική γραφή καθώς η Βλάχικη διάλεκτος είναι Λατινογενής. Μάλιστα στην προσπάθεια αυτή έχουν γίνει και εκδόσεις με λατινικούς χαρακτήρες, μιας και η Βλάχικη διάλεκτος με τα πολλά σύμφωνα, αποτυπώνεται και αποδίδεται καλύτερα στην συγκεκριμένη γραφή.
Από εκεί και πέρα δεν υπάρχει καμιά άλλη διάθεση απ’ τους διοικούντες του Συλλόγου καταγραφής της γλώσσας σαν «μειονοτική» ή οποιαδήποτε άλλη αμφισβήτηση της Ελληνικότητας των Βλάχων.

Οπως έγινε γνωστό από τους διοργανωτές του ΚΕΜΟ υπήρχε ειδική συμφωνία για διοργάνωση με τον Δήμο Τυρνάβου, η οποία όμως τελικά δεν ευωδόθηκε.
 

  ΤΟ ΚΕΜΟ ΚΑΙ Η ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ


Του Αχιλλέα Γ. Λαζάρου *


Για το Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων (ΚΕΜΟ), που πρόσφα­τα παρουσιάσθηκε πανηγυρικά και ωραιο­ποιημένα στην Ελευθεροτυπία , οπωσδήποτε χρειάζονται συγκεκρι­μένες παρατηρήσεις ή και υπομνήσεις. 



Προλογικά οι πρωτεργάτες του ΚΕΜΟ αυτοχαρακτηρίζονται σαν επιστήμονες, που «επιχειρούν να συζητήσουν σοβαρά περί μει­ονοτήτων», αφήνοντας να νοείται το αντίθε­το για όσους πριν από αυτούς ασχολήθηκαν, αν και ομολογουμένως είναι διαπρεπείς και κατ' ακολουθίαν πασίγνωστοι, π.χ. Ε. Stanford, G. Amadori-Virgili, A. Wace - M. Thompson, J. Cvijic, D. Popovlc, VI. Skaric, P. Skok, AI. Randa, I. Coteanu, A. Mirambel, P. Lemerle, A. Blanc, M. Sivignon, E. Condurache, S. Baud-Bovy, A. Trudgill, F. Papazoglou, C. Poghire, H. Richter... 

Στον επίλογο παραθέτουν ερμηνείες των εμποδίων ή δυσχερειών, που συνάντησε το ΚΕΜΟ παρά την κρατικοδίαιτη και ευρωδίαιτη διαβίωση του, πασχίζοντας μάταια για τον προσεταιρισμό διγλώσσων (Βλάχων, Αρβανι­τών...), μεμονωμένων φυσικών προσώπων, προ πάντων δε νομικών (σωματείων, συλλό­γων, συνδέσμων...). Αλλά κατάφερε το πα­ντελώς απευκτέο και απροσδόκητο για το ίδιο, την επίσπευση της αντιστάσεως τους! 



Για την πρώτη απόπειρα του στη Λάρισα, γνωστή πια σαν «Βλαχοπαρασυναγωγή άνευ Βλάχων», της οποίας η αποτυχία αποδόθηκε στην τοπική εφημερίδα μεγάλης κυκλοφο­ρίας Ελευθερία, ο Λαρισαίος, ακριβέστερα δε Αμπελακιώτης, Αντώνης Καρκαγιάννης, γνώστης του θέματος, με άρθρο του, επιγραφόμενο «Αγαπητοί σύντροφοι του ΚΕΜΟ», τους πληροφορούσε: «Οι Βλάχοι δεν είναι μειονότητα ούτε μειονοτική ομάδα». Επιπρό­σθετα, θέτοντας εντός εισαγωγικών τον όρο «συνέδριο», ο Καρκαγιάννης προβαίνει και στην επόμενη υπενθύμιση: «Ερήμην, λοιπόν, των Βλάχων, το ΚΕΜΟ οργάνωσε στη Λάρι­σα ένα παράδοξο συνέδριο μελέτης της βλαχικής γλώσσας. Το συνέδριο ήταν σχεδόν μυστικό και οπωσδήποτε συνωμοτικό. Δεν προαναγγέλθηκε, δεν εστάλησαν προσκλή­σεις και δεν έγινε σε μεγάλη αίθουσα αλλά σε ξενοδοχείο και ουδείς επίσημος προσεκλήθη. Κάλεσαν όμως μερικούς ξένους, οι οποίοι, όταν ρωτήθηκαν, δήλωσαν ότι έτυχε να βρεθούν, τυχαία έμαθαν για το συνέδριο και ήρθαν στη Λάρισα να το παρακολουθή­σουν» (Η Καθημερινή, 21.6.1988,15). 



Ως προς το «τυχαία» ο Διαμαντής Σεϊτανίδης αποκαλύπτει: «Στο περιβόητο συνέ­δριο πήραν μέρος και άτομα που στο παρελ­θόν «εργάσθηκαν εις βάρος της Ελλάδας». (Η Βραδυνή της Κυριακής, 19.7.1998,5). Ο δε πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενώσεως Πολιτισπκών Συλλόγων Βλάχων (ΠΕΠΣΒ) καθηγη­τής Φώτης Κιλιπίρης προσθέτει: «Γνωρί­ζουν, αλήθεια, οι διοργανωτές της συνάντη­σης ότι αριθμός των προσκεκλημένων τους του εξωτερικού είναι τα τελευταία λείψανα της Σιδηράς Φρουράς του Αντωνέσκου, οι οποίοι τότε κόβαν και ράθαν ως Ρουμάνοι, ενώ τώρα μας παρουσιάζονται ανά την Ευ­ρώπη ως Βλάχοι». Ταυτόχρονα καταγγέλλει διερωτώμενος: «Ονόματα, όπως Περιφάν, Σαμαράς, Παιδιώτης, αλήθεια, επιστημονικά τι ανππροσωπεύουν;» (Ελευθερία Λαρίσης, 9.6.1998). 



Ο πρώτος, πολύδραστος ως ισόβιος πρό­εδρος της Association des Francais Aroumains (Α.F.Α.) και οπαδός Antonescu, επί δεκαετίες προπαγανδίζει με γαλλόγλωσσο και γερμανόγλωσσο φυλλάδιο εθνότητα Βλαχική στην Ελλάδα δημογραφικού δυναμι­κού 1.500.000 μελών ! Ο δε τρίτος, που άχρι θανάτου διέδιδε ψευδέστατα μέσω ειδικής σελίδας περιοδικού παγκόσμιας εμβέλειας ότι στην Ελλάδα συντελείται γενοκτονία Βλάχων, δικαιολόγησε την παρουσία του στο «συνέδριο» του ΚΕΜΟ σαν γραμματέας της Εταιρείας Αρωμάνικου Πολιπσμού (ΕΑΠ), με έδρα την Αθήνα. Ωστόσο, όταν επιδιώχθηκε η ένταξη της ΕΑΠ στην ΠΕΠΣΒ και, κατά πά­για διαδικασία, απαιτήθηκε κατάθεση αντι­γράφων Καταστατικού και Μητρώου, διακό­πηκε πάραυτα η επικοινωνία εξ αιτίας της επι­βεβλημένης γνωστοποιήσεως του κοινού μυ­στικού, δηλαδή, ότι όλοι-όλοι είναι «τρεις κι ο κούκος»! Εξ ίσου ευεξήγητα αποκλείσθηκαν από το «συνέδριο» του ΚΕΜΟ όλοι οι σύλλο­γοι Βλάχων, πάμπολλοι, που εδρεύουν στη Λάρισα και σε κωμοπόλεις του νομού (Φαλάνη. Αμπελώνα, Τύρναβο, Αργυροπούλι, Ελασσόνα, Λιβάδι Ολύμπου...). Διότι διατρα­νώνουν την ελληνικότητά τους, διαπιστωμέ­νη και από την ακραιφνή ρουμανική επιστήμη (Ελλοπία, 6.5.2003, 52-56). 



Αλλά περισσότερο αποκαλυππκός εμφα­νίζεται ο πρόεδρος της ΕΑΠ Σωτήριος Μπλέτσας, συνυπογράφοντας σαν Ρουμάνος της Αθήνας(!) με Ρουμάνους της Διασποράς επι­στολή προς τον πρόεδρο των Η ΠΑ G. Bush υπέρ του τέως βασιλιά Μιχαήλ Α' της Ρουμα­νίας, επίκειμένης της εισόδου της στην Ευ­ρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.). Μάλιστα χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, μολονότι κατάγεται από υπέροχο Βλαχοχώρι του Ασπροποτάμου, το Γαρδίκι του νομού Τρικάλων, και κατά μαρτυρία συγχωριανού του (Γαρδικιώτικα Νέα, 3.2006, 4) έχει κοινή καταγωγή με τον εθνικό ποιητή Σπύρο Ματσούκα (1870-1928), ο οποίος μετά τον Ατυχή Πόλεμο του 1897 με περιοδείες στην τότε ελεύθερη Ελλάδα και απαγγελίες πατριωτικών - εννοείται ελληνι­κών- ποιημάτων επιδόθηκε στην αναπτέρω­ση του κλονισμένου ηθικού των Ελλήνων, συνάμα δε με εκκλήσεις προς τους ομογε­νείς του εξωτερικού διενήργησε εράνους και πραγμάτωσε την αγορά του αντιτορπιλλικού «ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ». Επίσης κατά τις προετοιμασίες των απελευθερωπκών πολέμων 12-13 εγκαινίασε και σειρά ομιλιών στα παραμεθόρια, όπου προφανέστατα παρατάχθη­καν και Ασπροποταμίτες, για χάρη των οποί­ων βροντοφωνούσε: 

Παιδιά απ' τον Ασπροπόταμο κι' απ' το τρανό Γαρδίκι, κι' απ' της Μουτσιάρας τις σπηλιές λεβέντες παλληκάρια... 

Οι Γαρδικίώτες Αθήνας και Πειραιά γιόρ­τασαν μεγαλοπρεπώς το Ιωβηλαίον της Αδελφότητάς τους (1956-2006) και ανεμνήσθησαν των τιμημένων προγόνων τους, των παραδόσεων, εθίμων, ηθών, ιστορίας και πο­λιτισμού της γενέτειρας τους, συλλήβδην δε των Ελληνογενών Βλάχων. Στο έγχρωμο πα­νηγυρικό τεύχος της περιοδικής εκδόσεως τους δεν διακρίνεται ίχνος Μπλέτσα, αν και χρονικά συμπίπτουν και τα δικά του πενηντάχρονα. Βεβαιότατα, επειδή απαρέσκουν οι δραστηριότητές του. Μόλις στις Ευρωεκλο­γές 2004 ήταν υποψήφιος με το «Ουράνιο Τόξο», που σημαίνει άρνηση της ελληνικότη­τας των Βλάχων. Το 2005 έστειλε σε φυσικά πρόσωπα και συλλόγους τραγελαφικό Δελ­τίο Τύπου (166, Μάρτιος), δίγλωσσο(!), στα Βλάχικα και στα Ελληνικά, υπαγορεύοντας διδασκαλία των πρώτων στην Ελληνική Εκπαίδευση. Ελαβε δε και δέουσα απάντηση από τον κοντοχωριανό του επίκουρο καθη­γητή της Χειρουργικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, καρδιοχειρουργό, Γεώργιο Τόλη: «...Δεν μπόρεσα να κατανοήσω το αριστερό «βλάχικο» μέρος του «Δελτίου» σας ακρι­βώς επειδή είναι γραμμένο σε μια κατασκευ­ασμένη, άγνωστη σ' εμένα, «λατινογενή» διάλεκτο που δεν ανταποκρίνεται στους βλάχικους ήχους και φθόγγους που γνωρί­ζω. Η προσπάθειά σας να γράφετε στα βλά­χικα σήμερα, ενώ αυτό ουδέποτε επιχειρή­θηκε επί ολόκληρους αιώνες μέχρι τώρα, υποδηλώνει επιθυμία δημιουργίας τεχνητής και ανύπαρκτης γλωσσικής μειονότητας στην Ελλάδα. Η προσπάθειά σας δεν εξυπη­ρετεί κανένα εθνικό σκοπό. Και εννοώ Ελλη­νικό σκοπό. Δεν επιθυμώ να γίνω παραλή­πτης παρομοίων κειμένων σας στο μέλλον. Ζητώ συγγνώμην αν σας δυσαρέστησα» (Ηπειρωτικό Ημερολόγιο 2005, 303-304). 



Επίσης ανένδοτη αντίδραση εκδηλώνεται και από νομικά πρόσωπα. Σε συνεργασία με την Ένωση Βλάχων Επιστημόνων (Ε Β Ε) και το δίκτυο των Δημάρχων και Προέδρων των Βλαχοφώνων Κοινοτήτων της Τοπικής Αυ­τοδιοικήσεως, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολίπστικών Συλλόγων Βλάχων (ΠΟΠΣΒ) καλεί τα μέλη της ανά την Ελλάδα να επι­στρέφουν ως απαράδεκτη κάθε επιστολή της Εταιρείας Αρωμάνικου (Βλάχικου) Πολιτι­σμού (ΕΑΠ) του Μπλέτσα. Με την ίδια δε αποφασιστικότητα η ΠΟΠΣΒ εξουθένωσε και την αλλοδαπή εφεδρεία του ΚΕΜΟ, τον «Διερμηνέα και Καθηγητή Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο του Μύνστερ Γερμανίας», ήδη Βιέννης, σπουδαρχίδη Thede Kahl, χαρακτηρίζοντάς τον persona non grata, ανεπιθύμη­το πρόσωπο, με μακροσκελέστατη εγκύκλιο (Τρικαλινά, 25,2005, 407-412). Διότι προκλη­τικά μεθοδεύει τον εθνολογικό διαχωρισμό των Βλάχων από τον Ελληνισμό προβάλλοντάς τους «με το ζόρι μειονότητα!», αν και τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ελλάδα ο γερμανός καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπι­στήμιο Mannheim Heinz Richter σε όλους τους τόνους διαβεβαιώνει: «...Δεν είναι απο­δεκτή η ύπαρξη αρωμανικής μειονότητας... Οι Βλάχοι έχουν ελληνική ταυτότητα... Οι Βλάχοι είναι από κάθε άποψη Έλληνες...» (Athener Zeitung, 1.11.1994). 

Το ΚΕΜΟ και ο Kahl αντιτίθενται στην ομόθυμη βούληση των Βλάχων, η οποία - κα­τά τον Arnold Toynbee, αναφερόμενο στους Αρβανίτες και στους Βλάχους - αρκεί να θεω­ρούνται Έλληνες «...μια και οι ίδιοι αισθάνο­νται ότι είναι Έλληνες, παρά το ότι η μητρική τους γλώσσα δεν είναι ελληνική». Ούτε άλ­λως τε κατά τον πληρωμένο, όπως αναφέρε­ται και σε ρουμανικές εγκυκλοπαίδειες, προ­παγανδιστή G. Weigand (Οι Αρωμάνοι, 48), «διδάσκαλο» του Kahl, η επιστήμη βασίζεται στη μητρική γλώσσα για την εθνότητα. 



Αποτολμώντας το ΚΕΜΟ την υποτίμηση της νοημοσύνης των Λαρισαίων στο σύνολο και την αγνόηση της παρακαταθήκης του συ­ντοπίτη τους Κωνσταντίνου Μ. Κούμα (1777- 1836), πρώτου Νεοέλληνα ιστορικού, διδά­κτορα γερμανικών πανεπιστημίων και αντε­πιστέλλον μέλος των Ακαδημιών Βερολίνου και Μονάχου, συγγραφέα πέρα των άλλων και δώδεκα τόμων Ιστοριών, όπου διεξοδικά εξηγούνται το όνομα Βλάχος, η γένεση της Βλαχικής και η καταγωγή των χρηστών της, ότι αδιαμφισβήτητα είναι «Έλληνες το γέ­νος», οι Λαρισαίοι Βλαχόφωνοι και μη, κατά­λαβαν το διαπραττόμενο έγκλημα καθοσιώσεως και εξεγέρθηκαν. Αν επρόκειτο για άδο­λο ενδιαφέρον διερευνήσεως, η εκδήλωση θα αφιερωνόταν δικαιωματικά στον Κούμα, ο οποίος επί πλέον επεξηγεί: «Συμπεριφέρο­νται (οι Βλάχοι) αδέλφικώς με τους Γραι­κούς ως Γραικοί και δεν δείχνουν ούτ' εκεί­νοι ούτε ούτοι καμμίαν εθνικήν διαφοράν προς αλλήλους, καθώς τω όντι είναι αμφό­τεροι οι λαοί μιας πατρίδος τέκνα και των αυτών προγόνων απόγονοι». 

Το ΚΕΜΟ δεν συγχωρείται να είναι ανε­νημέρωτο στην αξιολόγηση της επιστημονι­κής προσφοράς του Κούμα. Η καθηγήτρια της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Ελευθερία I. Νικολαΐδου στο σύγγραμμά της, επιγραφόμενο «Η ρουμανική προπαγάν­δα...» (Α', 1995,22'), γράφει: «Τη θέση αυτή, που διατύπωσε πρώτος ο Κων. Κούμας, «Ιστορίαι των ανθρωπίνων πράξεων», τ. 12, Βιέννη 1832, σ. 520-521, υποστηρίζει σθενα­ρά κι ο Απ. Ε. Βακαλόπουλος, «Ιστορία του Νέου Ελληνισμού», τ. 1, θεσσαλονίκη 1974, β' εκδ., σ. 35 κ.εξ. και επανεβεβαιώνει με σο­βαρά επιχειρήματα ο Λαζάρου, «Η Αρωμανική», ό.π. σ. 91-114 και η Μαρία Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου, «Συμβολή στην έρευνα για την εθνολογική κατάσταση της Μακεδονίας πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους», Δω­δώνη, τευχ. Α', τ. 20 (1991), σ. 351». Ο δεύτε­ρος τιμάται με πρόσθετη σημείωση: «Στις ερ­γασίες του Λαζάρου δημοσιεύεται πλήρης ελληνική και ξένη βιβλιογραφία γύρω από κάθε πτυχή του Κουτσοβλαχικού ζητήματος. 

Συντριπτικά επιχειρήματα για «αντίπα­λες» θέσεις περιέχει η πρόσφατη μελέτη του Καταγωγή και επίτομη ιστορία των Βλάχων της Αλβανίας, Ηπειρωτικό Ημερολόγιο τ. 15 (1993-94) σ. 427 κ.εξ. Τα επιχειρήματό του αναφέρονται τόσο στην καταγωγή των Κουτσοβλάχων όσο και στην πληθυσμιακή κατα­νομή τους, ιδιαίτερα στο χώρο της Αλβα­νίας». 

Οι προφυλακές του ΚΕΜΟ ενοχλούνται προ αποδεικτικών ελληνικής - εθνικής - ενό­τητας. Ιδίως, όταν αναδύονται μεταξύ πληθυ­σμών με διγλωσσία και αλλογλωσσία ή και διαφορά θρησκεύματος. Γι' αυτό σπάνια ή σχεδόν διόλου μνημονεύουν τους ειδικούς επιστήμονες, Ελληνες και αλλοεθνείς, στους οποίους οφείλονται. 



Ο Ιταλός εθνολόγος Giovanni Amadori-Virgili εξηγεί τι είναι οι σλαβόφωνοι της Μα­κεδονίας: «...cioé greci che avendo perduto coma lingua famigliare il greco - par timoré di perse - cuzioni turcha -...». Και συμπληρώνει: «I Greci slavofoni della Macedonia manifestano col loro ataccamento alle tradizioni ed alle coltura ellenlca, col loro sentimenti patriotici la loro ferma volunta d'essere Elleni». Ο Ελβε­τός εθνομουσικολόγος Samuel Baud-Bονy συμπεραίνει: «Έτσι η εθνομουσικολογία θα επιβεβαίωνε και εδώ τα συμπεράσματα των ανθρωπολόγων: "Οι Σλαβόφωνοι και οι Ρωμανόφωνοι της Ελλάδας είναι στην απόλυτη πλειονότητα τους απόγονοι αυτόχθονος πληθυσμού (Weigand, Β' 37e9). 

Ο αρχαιολόγος και εθνογράφος Artur Evans εξ αφορμής της ψευδεπαναστάσεως του Ιλιντεν (1903) ως απεσταλμένος της Ευ­ρώπης διαπιστώνει και αναφέρει ανυπαρξία «Μακεδόνων σλαβογενών» και συνακόλου­θα απορρίπτει τους όρους «μακεδονικός λα­ός» , «μακεδονική εθνότης». Τις διαπιστώσεις επικαλείται το 1968 δικαιολογώντας κιόλας τις ελληνικές διαμαρτυρίες και ο βαλκανολόγος, στην υπηρεσία της Ιταλίας, τ. υπουργός της Ρουμανίας C. Papanace, καταγόμενος από Βέροια (Παρνασσός, ΛΟ', 1997, 2157, Ανάτ.). 

Εξ άλλου κατά την καταγραφή των σλαβι­κών λαών και γλωσσών με πρωτοβουλία του τσάρου της Ρωσίας, τον 19ο αιώνα, δεν συ­μπεριλαμβάνονται Μακεδόνες Σλάβοι. Ήδη το 1994, μετά τριακονταετές πρόγραμμα πε­ρατώθηκε η Παλαιογενετική έρευνα για τους λαούς της Ευρώπης με απουσία επίσης Μα­κεδόνων Σλάβων. Στον δε παρατιθέμενο χάρ­τη ο Ελληνισμός των Βαλκανίων απεικονίζε­ται σε διαστάσεις ανάλογες με εκείνες του Ιωάννου Λυδού (6ου αιώνα), που επισημαίνει και αλλογλωσσία Ελλήνων (λατινοφωνία). Επειτα επαυξάνεται από τον απεσταλμένο του Πάπα Ισίδωρο Σεβίλλης (7ο αιώνα), πανεπιστήμονα και εν συνεχεία αρχιεπίσκοπο Ισπανίας, ο οποίος το Ιλλυρικόν αποκαλεί Graeciam. Πιστευτή έως και 19ο αιώνα διατη­ρείται η δυναμική του Ελληνισμού στα Βαλ­κάνια χάρη και στον Τσέχο καθηγητή του Πα­νεπιστημίου Σόφιας με την ομώνυμη «Γραμ­μή Jirecek». Εν τέλει ο σύγχρονος μας καθη­γητής του Πανεπιστημίου Πάδοβας Lorenzo Braccesi ολοκληρώνει την απεικόνιση του Ελληνισμού των Βαλκανίων σε σύγγραμμά του, ευγλωττότατα επιγραφόμενο, Grecita adriatica, το οποίο εμπλουτίζει και διευρύνει σε συνεργασία με την καθηγήτρια Benedetta RossignoIi συγγράφοντας το καταπληκτικό και επιγραφικά: Hellenikos Kolpos. Supplemente a Grecita adriatica, Roma 2001, εννοώντας ελληνικό κόλπο την Αδρια­τική!

Για το ΚΕΜΟ όλα τα παραπάνω αποτε­λούν terra Incognita ή παραβλέπονται εσκεμ­μένα, όπως όσα και σε πολύ επίτομη θεώρη­ση των Βαλκανίων εκθέτει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Σορβόννης Α. Blanc, που γνωρίζει την παρουσία Αρβανιτών, Βλάχων κ.λπ. στον ελλαδικό χώρο και εν τούτοις κα­ταλήγει τονίζοντας: L' Etat le plus uni, le plus homogène est le grec και απλοελληνιστί το πιο ενιαίο, το πιο ομογενές κράτος είναι το ελληνικό! 



Όμως το ΚΕΜΟ δρα διαλυτικά. Στη Λάρι­σα είχε καλέσει τον διαβόητο Jean Périfan (Γιάγκο Περήφανο), γόνο εγκατεστημένων στη Βουλγαρία θυμάτων της προπολεμικής ρουμανικής προπαγάνδας, ο οποίος από το 1980 με μισελληνικό φυλλάδιό του καλεί τους διεθνείς οργανισμούς να σπεύσουν για τη σωτηρία 1.500.000 (!) Βλάχων, χωρίς κανέ­να αίτημα ή έκκληση τους. Διότι αισθάνονται και είναι Έλληνες, διεπιστημονικά δε και διά βίου αποδεικνύεται η ελληνικότητά τους, όπως απτότατα πιστοποιείται και σε νωπή συλλογική (Αχ. Λαζάρου, Ρίτα Λαζάρου-Παναγάκη, Λεωνίδας Τζημοζιώγας, Δημ. Τσακτάνης) συγγραφή Οι Ελληνογενείς Βλάχοι της Ενώσεως Βλάχων Επιστημόνων και της Επιτροπής Ενημερώσεως επί των Εθνικών θεμάτων με χορηγό την Αστική Πολιτιστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία ΕΛΛΑΣ - ΚΟΣΜΟΣ. 

Στη Λιβαδειά το ΚΕΜΟ, όπως τάχα καθη­συχαστικά σημειώνει στα «Δεκάχρονά» του, δεν παρέλειψε την αποστολή προσκλήσεως στις τοπικές αρχές, διορθώνοντας, το δήθεν λάθος, που διέπραξε στη Λάρισα, χωρίς οποι­αδήποτε επίπτωση στην επιδότηση, διόλου ευκαταφρόνητη για ένα εικοσιτετράωρο, 11.000.000 δρχ. Ωστόσο υπέπεσε σε χειρό­τερο. «Εμπιστεύθηκε» σε διακεκριμένο, αλ­λά άσχετο με το θέμα της μάζωξης, δημοσιο­γράφο μεγάλης αθηναϊκής καθημερινής εφη­μερίδας, ανεπιστημονικές φαντασιώσεις σαν πορίσματα επιστημονικού συνεδρίου, τα οποία και δημοσιεύθηκαν. Όμως, όταν επακο­λούθησε ριζική αναίρεση, διάψευση, το ΚΕΜΟ αποσβολώθηκε αφήνοντας εντελώς ακάλυπτο τον εύπιστο παραλήπτη προπαγανδιστικών φληναφημάτων. Ιδού δείγματα και δήγματα, που διαχέουν δέος! 

I. ~ «Σήμερα πάνω από δύο εκατομμύρια Ελληνες έχουν αρβανίτικη καταγωγή», με ατεκμηρίωτο υπαινιγμό ότι οι Αρβανίτες δεν είναι... Έλληνες! 

Αυτά ακούσθηκαν στην αίθουσα και από τους τοπικούς άρχοντες της Λιβαδειάς; Εύ­λογο θα ήταν το ερώτημα, καθώς και η συνέ­χεια: Μάλλον όχι... 

II. ~ Στη δεύτερη πρόταση του προλόγου του δημοσιεύματος εξαγγέλλεται: «Στα εδάφη της χώρας μας βρήκαν φιλοξενία δεκάδες φυλές...»! (Η Καθημερινή, 20.12.1998,41). 

Λοιπόν, αν οι «ξένοι» στην Ελλάδα είναι περίπου 4.000.000 εκ. μόνον από δύο «φυ­λές» (1.500.000 Βλάχοι του Perifan και υπέρ τα δύο εκατ. Αρβανίτες του ΚΕΜΟ), δεν απο­μένουν περιθώρια για Έλληνες, αν τυχόν ισχύουν οι δεκάδες των δήθεν ξένων φυ­λών! Ασφαλώς επέρχεται ολοσχερής αφανι­σμός των Ελλήνων. Αυτόν επιδιώκει με τα «συνέδριά» του το ΚΕΜΟ; Αντικαθιστά τον Ιωάννη Μουράτη; 

Για την υπεύθυνη και απόλυτα επιστημο­νική παρουσίαση των Εθνικών και Μειονοτικών θεμάτων η Επιτροπή Ενημερώσεως ανέθεσε στους Αχιλλέα Γ. Λαζάρου και Ρίτα Λαζάρου-Παναγάκη ειδική συγγραφή, της οποίας πλέον η τρίτη έκδοση διατίθεται από τον Εκδοτικό Οίκο Κυρομάνος Θεσσαλονί­κης (Προξένου Κορομηλά 42). 



* Ρωμανιστής Βαλκανολόγος, Δρ Πανεπι­στημίου Αθηνών, Chargé de cours â la Sorbonne (Paris IV), Καθηγητής Παραγωγι­κών Σχολών.
Πηγή: http://www.adelfotisgardikioton.gr/

~ Βιογραφικό: Αχιλλέας Λαζάρου